Thursday, January 1, 2009

Pilih penguat kuasa SPRM berintegriti

Oleh AZIANA MD. ARIPIN

SEPANJANG tahun 2008 negara kita mengalami pelbagai peristiwa yang berwarna-warni. Daripada kisah Pilihan Raya Umum ke-12 hingga kisah tanah runtuh yang melanda Bukit Antarabangsa. Peristiwa yang panas di media akhirnya beransur sejuk disiram masa.

Namun sesuatu yang masih berbara dan semakin panas ialah azam Perdana Menteri untuk memerangi rasuah secara lebih efektif dan penuh komitmen yang jitu melalui penubuhan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM). Jawatan kosong bagi anggota yang akan menguatkuasakan pelaksanaan suruhanjaya ini sudah diumumkan.

Soalnya siapa dan apakah kelayakan sesuai untuk penguat kuasa SPRM. Soal pelantikan anggota SPRM dan penguat kuasa wajar juga dibuat secara telus atau penuh integriti kerana itu dasar yang sewajarnya sebagai badan yang ditubuhkan untuk memastikan segala prosedur jabatan kerajaan dan swasta dibuat tanpa ada unsur rasuah dan balasan.

Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi sendiri sejak memegang tampuk pemerintahan negara telah memperkasakan Badan Pencegah Rasuah (BPR) dan menubuhkan suruhanjaya untuk membaik pulih imej Polis Diraja Malaysia (PDRM).

Kesan daripada itu tokoh-tokoh usahawan, pegawai polis dan ahli politik telah dihadapkan ke mahkamah atas kes rasuah semasa mereka aktif dalam bidang masing-masing. Malahan kes yang bermula empat hingga lima tahun lepas masih ada yang belum selesai hingga saat ini.

Komitmen Perdana Menteri dalam hal ini tidak perlu diragui lagi. Rasuah wajar diberi perhatian yang terperinci kerana ia bukan sahaja akan menghancurkan kerajaan malahan generasi muda yang akan mewarisi kepimpinan negara. Jika pokok ditanam dibajai dengan racun dan bukan baja tanaman bagaimana ia akan tumbuh mengeluarkan buah yang elok.

Kita tidak mahu generasi akan datang bangun dengan menjunjung nilai-nilai rasuah. Kita boleh saja berbangga menghimpun harta daripada hasil rasuah dan sering mendabik dada kerana fakta tersebut.

Adakah kita sedar setelah kita meninggal nanti harta-harta daripada hasil rasuah akan menghancurkan anak-anak dan cucu kita kerana keberkatan hasil usaha yang tidak diredai agama dan undang-undang negara. Maka langkah memperkasakan SPRM adalah langkah kanan ke arah membendung hasil rasuah meracuni diri anak-anak perasuah.

Langkah mengambil tindakan terhadap sama ada isteri, mertua mahupun yang ada hubungan saudara dengan perasuah jika mereka terlibat secara langsung dengan perasuah amat dialu-alukan.

Kita sedar dalam zaman serba canggih ini BPR menghadapi seribu satu kekangan untuk menyiasat kes rasuah kerana pengamal tumbuk rusuk ini bijak memanipulasi proses perundangan dan perbankan untuk menyembunyikan harta yang berkoyan-koyan.

Perasuah yang bijak ini akan menamakan harta yang diraih hasil rasuah dengan menamakan ia kepada nama orang lain dan sudah semestinya nama orang yang mereka percayai seperti isteri dan anak-anak.

SPRM sesungguhnya membuat pengamal rasuah tegar akan tidak lena tidur walaupun tilamnya daripada duit berjuta-juta. Bagi pihak yang memberi rasuah pupuk diri dengan nilai agama yang syumul. Tidak perlu berbangga dengan kereta mahal berjenama luar negara kerana saat ajal menjelma, kita semua akan dipandu beramai-ramai menerima untung nasib di alam barzakh.

Kesedaran

Andainya SPRM dikuatkuasakan dalam waktu terdekat sesiapa yang disabitkan kesalahan wajar menjalani hukuman separuh khidmat komuniti separuh hukuman penjara. Khidmat komuniti mampu memberi kesedaran kepada mereka bahawa mereka perlu berkhidmat dengan ikhlas kepada pihak yang telah mereka jadikan mangsa pilih kasih suatu waktu dahulu.

Memberi hukuman penjara sudah terlalu nampak mudah sedangkan jenayah rasuah bukan sahaja menghancurkan hidup satu keluarga atau seseorang tetapi menjahanamkan negara dan pewaris-pewaris kepimpinan negara.

Lebih menyedihkan dalam kita memperjuangkan rasuah ada kelompok yang kononnya ingin membasmi rasuah yang berlagak seperti ayam jantan berkokok berderai-derai tetapi ekornya dipenuhi najis. Rasuah perlu dibanteras dari dalam diri kita sendiri bukan menuding jari kepada orang lain.

Ibarat negara ini sebuah komputer yang telah terkena berpuluh-puluh virus, jika undang-undang sedia ada adalah anti-virus yang tidak cukup berkuasa maka setiap program yang akan dijalankan dalam komputer jadi perlahan. Jika ia sebuah negara, bagaimana pentadbiran dapat berkesan jika rasuah telah membaja poket.

Perlu diingat selain rasuah salah laku pegawai kerajaan juga boleh mengundang ketidakberkesanan dalam pentadbiran kerajaan dan ia sendiri akan memberi impak buruk kepada kerajaan sedia ada dan sama buruk dengan gejala rasuah.

Justeru bagi menjayakan misi dan visi SPRM memerangi rasuah hingga ke akar umbi penguat kuasa dan ahlinya perlu dipilih secara telus dan penuh integriti supaya keupayaan suruhanjaya ini tidak dicurigai oleh mana-mana pihak yang sering mencari ruang untuk mencelah dengan memberi komen-komen oportunis yang menjengkelkan.

SPRM boleh saja dianggap sebagai jerat yang baru dipasang bagi bakal-bakal perasuah namun tidak salah rasanya ia bertindak sebagai pukat tunda pula. Terpulang kepada SPRM

No comments: