Sunday, March 1, 2009

Antara penyeksaan dan prasangka

Mengatur majlis dialog antara agama diakui bukan sesuatu yang mudah. Mencetus pertelingkahan bukan hanya perbezaan dan prasangka tetapi juga perhitungan politik dan kekuasaan.

Mengeruhkan suasana ialah pihak luar yang kenyataan mereka dilaporkan oleh media. Antaranya ialah seperti dicatat oleh The Islamic Texts Society (UK) dalam buku terbitannya, iaitu pandangan penulis pojok akhbar Times, London bernama Jonathan Meades.

Beliau menyatakan bantahannya kerana para tahanan di penjara Guantanamo telah diberi Quran dengan percuma untuk bacaan. Meades menyifatkannya seperti menghadiahkan buku karangan Hitler, Mein Kampf kepada para pemimpin Nazi Jerman yang menunggu perbicaraan di Nuremberg setelah tewas perang. Menulis dalam akhbar Times isu 26 Januari 2002, Meades juga membantah kerana para tahanan mendapat kebenaran untuk menunaikan solat. “Ia berupa ukuran sikap lemah kita manakala membenarkan bekas-bekas al-Qaeda di Guantanamo itu bersembahyang dan masing-masing dihadiahkan senaskah Quran.”

Kenyataan tersebut didedahkan dalam buku berjudul The Other in the Light of One: The Universality of the Quran and the Interfaith Dialogue oleh Dr. Reza Shah- Kazemi. Beliau menyebut betapa sejak beberapa tahun lalu Islam menyelami jiwa pelbagai pihak melalui unsur-unsur yang seumpama tidak pernah berlaku.

Lantas dijelaskan bahawa Quran menjadi kitab suci bagi lebih satu bilion umat Islam di seluruh dunia.

Menurut Dr. Shah-Kazemi lagi, kedahagaan kepada sastera Islam telah meningkat seperti dinyatakan oleh Jeremy Rifkin, Presiden Yayasan Ekonomi di Washington: “Sebagaimana yang ramai lagi, maka saya membaca hal-hal berkaitan agama Islam. Tujuh dari 15 buku paling laris dalam senarai akhbar New York Times adalah tertumpu kepada agama Islam.

“Quran menjadi kita paling laris sekali. Seluruh dunia menjadi seperti bilik darjah manakala kita cuba menyelami peristiwa tragedi 11 September.”

Dr. Shah-Kazemi menambah bahawa dalam Islam adalah pelbagai budaya, tradisi, pandangan dan sikap. Tumpuan mesej Islam ialah perpaduan umat.

Sikap Meades berbeza dari bekas Perdana Menteri British, Tony Blair yang kini membawa kitab injil dan juga Quran ke sana-sini dalam mengendalikan pelbagai urusannya. Beliau kerap menjelaskan kepada para hadirin beragama Kristian bahawa Islam menghormati Nabi Isa.

Kenyataannya itu disebut dalam temuramah dengan majalah New York pada 5 Januari lalu. Beliau telah menyertai Mazhab Katolik selepas bersara daripada jawatan Perdana Menteri, iaitu mazhab pilihan isterinya dari dulu lagi.

Wajar dicatat dalam konteks ini ialah buku berjudul The Documents of Vatican II berikutan beberapa persidangan para pemimpin Mazhab Katolik pada tahun 1963-1965. Antara dokumen yang diluluskan dan penjelasan mengenainya ialah sikap Katolik terhadap orang Islam: “Mengenai orang Islam, maka gereja menghormati mereka. Mereka mengasihi Tuhan yang satu, abadi dan belas kasihan serta maha berkuasa.”

Selanjutnya dinyatakan: “Walaupun mereka tidak mengakui Jesus sebagai Tuhan mereka menghormatinya sebagai nabi.”

Menjadi tanda tanya bagi Meades yang anti-Islam ialah sikapnya mengenai penyeksaan demi penyeksaan yang telah berlaku di penjara Guantanamo. Ramai tahanan meringkuk di penjara tersebut hingga selama tujuh tahun tanpa perlindungan undang-undang antarabangsa atau perlembagaan Amerika. Mereka tidak diberi kesempatan adil untuk membuktikan bahawa mereka tidak bersalah.

Hal ini dilaporkan oleh akhbar Honolulu Advertiser, antara lainnya. Lalu diumumkan keputusan Presiden Barack Obama bahawa penjara Guantanamo akan ditutup dalam masa setahun.

Obama mengumumkan keputusannya pada hari kedua ia menjadi Presiden Amerika. Jelas bahawa beliau mahu menebus kehormatan negaranya setelah bertalu-talu pihak media Amerika sendiri mendedahkan pelbagai tindakan kejam yang telah dilakukan ke atas para tahanan. Hal-hal tersebut juga berlaku di penjara Abu Gharib di Iraq.

Antara yang berlaku ialah yang dipanggil waterboarding dan rendition. yang pertama dilakukan ke atas tahanan yang dipaksa baring atas papan. Tiga helai tuala kemudian di atas mukanya. Ia selanjutnya diletak di bawah paip air yang mencurah-curah ke atas hidungnya hingga hampir lemas.

Rendition pula bererti tahanan-tahanan dihantar dengan kapal terbang ke negara lain untuk diseksa. Cara lain juga disebut oleh akhbar Honolulu Advertiser dalam laporan, serta janji Presiden Obama melarang penyeksaan-penyeksaan kejam seumpama itu.

Kepada Meades dengan prasangkanya terhadap Islam ditujukan sebuah kenyataan Harold Bloom, sarjana sastera keturunan Yahudi di Amerika mengenai Nabi Muhamad SAW. “Tiada orang lain dalam sejarah manusia menyampaikan kepada kita firman Tuhan. Kita tidak boleh bersantai manakala membaca Quran atau melafaz ayat-ayatnya sama ada bersendirian atau bersama orang-orang lain.”

No comments: