Monday, June 1, 2009

Bakal Timbalan Presiden MIC 'intai' jawatan No. 1

Oleh HASSAN MOHD NOOR

MULAI bulan ini, MIC sibuk dengan persidangan perwakilan negeri. Ia bakal menjadi platform bagi ahli-ahli parti yang menawarkan diri untuk bertanding pada pemilihan parti itu yang akan berlangsung September ini.

Pemilihan di peringkat bahagian sebelum ini kurang menarik perhatian kecuali di beberapa bahagian di Selangor, Kedah, Wilayah Persekutuan dan Negeri Sembilan. Hanya Pengerusi Badan Perhubungan MIC Johor, K.S Balakrishnan yang memberi laluan kepada muka baru. Di peringkat negeri juga, selepas pilihan raya umum lalu, tidak banyak perubahan. Mungkin selepas ini akan berlaku rombakan besar-besaran melibatkan kepimpinan negeri.

Namun kelesuan di peringkat bahagian yang sudah berakhir menyebabkan tumpuan kini kepada pemilihan pada peringkat pusat. Semakin hari semakin menarik perhatian walaupun 'pergolakan' parti politik kini diambil alih oleh rakan MIC dalam komponen Barisan Nasional (BN) iaitu Parti Progresif Penduduk (PPP).

Tumpuan pemilihan MIC kini terarah kepada jawatan Timbalan Presiden selepas tidak ada mana-mana calon yang bersedia mencabar kedudukan S. Samy Vellu sebagai Presiden.

Dan pengumuman S.Sothinathan untuk bertanding jawatan Timbalan Presiden mengesahkan desas-desus mengenai pertembungan tiga penjuru. Sebelum ini, bekas Timbalan Presiden, S.Subramaniam (Subra) menyatakan kesediaannya untuk merebut kembali jawatan tersebut yang kini disandang oleh G. Palanivel.

Dengan pengumuman Sothinathan, maka terjawablah segala persoalan mengenai jawatan apa yang hendak ditandingi Sothinathan. Kini hanya menanti apa pula jawatan yang mahu ditandingi oleh seorang lagi yang disebut-sebut layak menawarkan diri iaitu Menteri Sumber Manusia, S.Subramaniam. Adakah Subramaniam yang kini sebagai Setiausaha Agung MIC bersedia menawarkan diri untuk jawatan timbalan atau sekadar jawatan naib?

Apakah beliau memikirkan kedudukannya sebagai menteri lebih melayakkan dirinya untuk jawatan No. 2 sekali gus bakal Presiden MIC?

Jika jawatan dalam Kabinet menjadi ukuran, maka Subramaniam layak menawarkan diri. Beliau mampu menghadapi tiga bekas timbalan menteri itu. Palanivel ialah bekas Timbalan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat; Subra ialah bekas Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna dan Sothinathan ialah bekas Timbalan Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar.

Sama ada tiga atau empat penjuru, tentunya sebagai Presiden, Samy Vellu mempunyai pandangan tersendiri bagi mengelakkan persaingan sengit. Ini kerana barisan yang bakal dipilih amat penting bagi MIC menentukan masa depan dan hala tujunya bagi mengembalikan semula keyakinan di kalangan masyarakat India setelah menerima tamparan hebat pada Pilihan Raya Umum Ke-12 (PRU 12).

Pemilihan ini lebih penting kerana ini dikatakan penggal terakhir Samy Vellu sebagai Presiden dan sesuatu yang berlaku ke atas presiden, maka timbalan akan memikul tanggungjawab besar meneruskan perjuangan.

Bagaimanapun Samy Vellu awal- awal lagi sudah membayangkan tidak akan memihak kepada mana-mana calon. Samy Vellu sebelum ini berkata, beliau akan berbincang dengan calon-calon supaya 'mencapai persefahaman' mengenai siapa yang seharusnya bertanding jawatan itu.

''Jika rundingan itu gagal, kemudiannya saya akan membiarkan merka bertanding,'' katanya.

Namun di sebalik pendirian itu, tiba-tiba timbul laporan Bernama yang dipetik dari sumber dalaman parti yang kononnya menyebut Samy Vellu merestui Palanivel. Maka banyak cakap politik dan khidmat pesanan ringkas (SMS) berterbangan. Mujurlah laporan tersebut segera dinafikan oleh Samy Vellu pada hari yang sama.

''Laporan Bernama tak ada kaitan langsung dengan saya. Saya menafikanya,'' kata Samy Vellu seperti dipetik oleh akhbar Makkal Osai.

Apakah laporan tersebut sengaja mahu 'mengusik' Samy Vellu dan Palanivel? Ada pihak mula melontarkan persoalan sama ada Samy Vellu akan mengumumkan pasukan Presidennya seperti yang dilakukan pada setiap pemilihan MIC.

Namun adalah lebih baik Samy Vellu tidak menyebelahi mana-mana pihak dan membiarkan perwakilan membuat keputusan mereka.

''Kita mahu Samy Vellu bersikap neutral dan tidak terlibat dalam pemilihan kali ini. Biarkan sahaja perwakilan memutuskan pemimpin pilihan bagi menerajui MIC. Berikan kebebasan sepenuhnya kepada para perwakilan untuk memilih pasukan mereka,'' kata seorang perwakilan MIC.

Beliau tidak mahu sebarang sekatan dikenakan terhadap mereka yang berhasrat mahu bertanding.

''Jangan sekat mereka. Jangan kita menang di parti dan kalah di PRU nanti. Fikir tentang masa depan MIC bukannya individu.

''Kita dah kena tempias pada PRU 12. MIC memerlukan pemimpin yang berani, lantang, kuat bekerja dan yang paling penting diterima oleh seluruh masyarakat India dan juga kaum lain,'' kata perwakilan itu.

Memang benar kata perwakilan berkenaan. Tiga calon yang mengesahkan akan bertanding jawatan Timbalan Presiden mempunyai kelebihan masing-masing.

Subra, bekas Timbalan Presiden, lebih dikenali sebagai Makkal Thalaivar (Pemimpin masyarakat) di kancah MIC. Beliau menang tanpa bertanding jawatan Ketua Bahagian Seputeh.

Penyandang jawatan, Palanivel yang gagal mempertahankan kerusi Parlimen Hulu Selangor pada PRU 12 juga menang tanpa bertanding sebagai Ketua Bahagian Hulu Selangor.

Sothinathan yang turut tewas pada PRU 12 bagaimanapun hanya seorang ahli biasa tanpa memegang sebarang jawatan di peringkat cawangan atau bahagian.

Bagaimanapun setakat ini, Subra dilihat sebagai calon paling popular sekiranya Samy Vellu mengambil sikap tidak memihak kepada mana-mana calon. Ini berdasarkan pengalaman dan reputasi Subra sebagai Timbalan Presiden selama 25 tahun tahun bersama Samy Vellu.

Palani pula dikatakan mempunyai harapan selaku penyandang Timbalan Presiden tetapi masih 'mengharapkan' sentuhan Samy Vellu.

Selain jawatan No. 2, turut menarik perhatian ialah jawatan No. 3 iaitu Naib Presiden.

Apakah tiga wakil rakyatnya yang terselamat dalam tsunami politik 2008 akan bertanding jawatan berkenaan?

Subramaniam walaupun disebut sebagai calon yang berpotensi untuk jawatan No.2 tetapi dianggap 'baru' dan lebih sesuai untuk jawatan Setiausaha Agung atau Naib Presiden.

Dua lagi ialah M.Saravanan, Timbalan Menteri Wilayah Persekutuan merangkap Ketua Penerangan MIC serta S.K. Devamany yang juga Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri merangkap Bendahari MIC.

Apakah jawatan yang bakal mereka tandingi? Naib Presiden atau sekadar ahli jawatankuasa pusat (CWC)? Apakah percaturan mereka?

Adakah dengan jawatan dalam kerajaan, mereka boleh menawarkan diri untuk sebarang jawatan? Bagaimana jika mereka tidak terpilih bertanding pada pilihan raya akan datang atau jika bertanding kecundang seperti yang berlaku terhadap Samy Vellu? Apa akan jadi kepada MIC? Justeru yang penting, MIC perlu tampilkan pemimpin yang relevan dalam pemilihan kali ini.

No comments: