Saturday, September 5, 2009

Mudahnya 'Spiderman' ceroboh kawalan keselamatan negara

SELASA lalu, satu dunia menyaksikan kejayaan Alain 'Spiderman' Robert menakluki Menara Berkembar Petronas. Sejurus berdiri di atas puncak bebola menara berkenaan Robert mengangkat tangannya tanda kepuasan.

Dia kelihatan sungguh bangga dan puas! Apa tidaknya setelah dua kali mencuba dan dua kali ditahan, dia akhirnya berjaya juga melakukan 'pencerobohan jenayah' ke atas mercu tanda kebanggaan Malaysia itu.

Ketika dia melakukan aksi nekad itu, sebuah helikopter kelihatan berlegar-legar di kawasan zon larangan terbang kawasan segi tiga emas itu.

Helikopter itu kelihatan sungguh dekat merakamkan aksi 'Spiderman' berusia 47 tahun itu dari pelbagai sudut.

Ia tidak ubah seperti dalam sebuah rancangan realiti televisyen Ketika satu dunia kagum dengan kejayaan Robert, satu dunia juga turut 'mentertawakan' Malaysia.

Mereka mempersoalkan bagaimana Robert boleh membolosi begitu banyak 'pintu-pintu keselamatan' negara untuk melakukan misi berbahaya itu. Pertamanya dia dapat masuk ke negara ini dengan mudah.

Walaupun pernah didapati bersalah dan dibebaskan atas jaminan polis pada 1997 dan 2007, pihak Imigresen nampaknya terlepas pandang rekod jenayah yang pernah dilakukannya.

Kalaulah dari awal lagi, pihak Imigresen dapat mengesan kemasukannya, 'kerja gila' Robert memanjat Menara Berkembar Petronas itu dapat dihalang.

Apa yang berlaku adalah sebaliknya. Robert berjaya masuk ke negara ini dengan selesa.

Dia bukan sahaja menginap di sebuah hotel mewah bersebelahan menara itu malah sempat merancang strategi serta publisiti untuk aksi tersebut!

Keduanya, sebuah helikopter kelihatan dengan bebas merakamkan aksi-aksinya ketika melakukan aksi hebat itu.

Persoalannya bukankah kawasan segi tiga emas itu salah sebuah kawasan larangan terbang!

Bagaimana Jabatan Penerbangan Awam boleh membenarkan sebuah helikopter berlegar-legar di celah-celah beberapa menara pencakar langit di kawasan itu?

Robert mungkin melakukan aksi itu untuk kepuasan diri. Dia mungkin ikhlas dan tidak merbahaya.

Tetapi bayangkanlah kalau bangunan penting negara itu dicerobohi oleh mereka yang mempunyai niat yang tidak baik dan terlatih dalam melakukan kerja-kerja yang tidak baik (dibaca penjenayah atau pengganas?)

Bayangkan juga jika sesuatu yang buruk berlaku kepada Robert ketika dia melakukan percubaan nekad itu.

Satu dunia akan menuding jari menyalahkan Malaysia dan sistem keselamatannya.

Sesuai dengan pengakuan ikhlas Robert bahawa "dia seorang yang ketagihan memanjat", maka Spiderman itu tidak boleh dipersalahkan.

Sebaliknya dia wajar dipertimbangkan dan diberi penghormatan atau sekurang-kurangnya darjah kebesaran - Datuk!

No comments: