Thursday, January 1, 2009

Mesej serangan Israel kepada Obama

Oleh ISMAIL HASHIM YAHAYA

JIKA anda memerhatikan keganasan Israel ke atas penduduk Palestin di Gaza dan mencari punca kepada tindakan Israel sekarang dengan terus menuding jari kepada Hamas, maka jawapannya lupakan saja.

Laporan media Barat sentiasa mendorong pemikiran kita kepada faktor Hamas sebagai punca keganasan sekarang atau menimbul persoalan, dapatkah Hamas menentang Israel atau dapatkah Israel menumpaskan Hamas?

Ini kerana punca sebenar kepada segala keganasan yang berlaku ialah politik di Israel dan Amerika Syarikat (AS).

Tindakan sekarang ada kaitannya dengan pilihan raya di entiti regim haram tersebut. Serangan ke atas Gaza dilakukan bagi membantu Parti Kadima dan Buruh yang berhadapan dengan cabaran daripada Parti Likud pimpinan Benjamin Netanyahu.

Kedua-dua pemimpin Kadima dan Buruh, Tzipi Livni dan Ehud Barak ingin menunjukkan kepada pengundi Israel bahawa mereka juga bertindak keras dan ganas ke atas penduduk Palestin terutamanya di Gaza.

Sama ada keganasan ini dapat membantu Livni mengalah Netanyahu atau membantu Barak mendapat undi terbanyak dalam pilihan raya Februari depan masih sukar untuk dinyatakan tetapi strategi bertindak ganas dengan membunuh penduduk Palestin di Gaza adalah agenda utama ketiga-tiga pemimpin untuk berkuasa di Israel.

Kebangkitan parti haluan kanan di Israel telah menimbulkan kebimbangan kepada pucuk kepimpinan. Dengan dibantu oleh pergerakan peneroka dan pengaruh Parti Likud membuatkan usaha ke arah keamanan akan dibuang ke tepi bahkan agak sukar bagi presiden AS yang akan dilantik Barack Obama untuk merintis jalan perdamaian.

Bayangkanlah nyawa penduduk Palestin yang tidak berdosa menjadi taruhan politik kepada kempen pilihan raya rejim tidak berperi kemanusiaan Israel itu.

Malah lebih mendalam lagi sasaran utama serangan ialah bukannya Gaza atau Hamas tetapi Washington D.C. Isu serangan di Gaza dan menjatuhkan Hamas tidak akan menampakkan sebarang makna pada waktu sekarang tetapi yang ingin ditonjolkan ialah bagaimana Israel akan berurusan dengan Obama dan beliau perlu akur dengan politik Israel.

Sebelum Obama mengorak langkah membentuk pasukannya bagi berurusan dengan masalah Asia Barat dengan melantik penasihat dan wakil khasnya, pihak Israel telah awal-awal lagi bermain politik dengan menghancur dan mensabotajkan usaha damai ini.

Damai

Israel dapat merasakan prospek damai yang akan diusahakan Obama itu tidak akan menguntungkan mereka.

Rejim haram ini cuba mengingatkan AS bahawa sebarang perubahan besar dalam dasar terhadap usaha damai ini akan membawa padah jika tidak mengutamakan Israel.

Pendek kata pembunuhan penduduk Palestin di Gaza adalah serangan awal terhadap sebarang prospek damai dan campur tangan AS di pihak Palestin.

Ini kerana ketepatan waktu serangan itu menunjukkan amaran Israel kepada Washington yang bakal menerima presiden baru nanti. Ia seolah-olah cuba mengingatkan Obama, siapakah kuasa di belakang tabir dan siapakah pembiaya dana kempen pilihan raya yang membawa beliau ke tampuk pemerintahan sekarang.

Seperti semua presiden AS sejak era bapa kepada presiden sekarang, George H. Bush, komitmen mereka kepada dasar Asia Barat yang mengutamakan Israel (Israel centric) harus terus dikekalkan.

Keadaan yang sama juga berlaku ke atas Perang Iraq yang mengutamakan keselamatan Israel daripada ancaman dan serangan Saddam Hussein. Obama mungkin menentang serangan tersebut tetapi beliau tidak akan melakukan apa-apa bagi menukar dasarnya kerana bahananya ialah serangan Israel yang akan mengucar-kacirkan keadaan yang rapuh di rantau Asia Barat itu.

Kita lihat sahaja apa yang dilakukan Israel ke atas Lebanon. Pencerobohannya ke ruang udara Syria dan pengeboman ke atas kemudahan nuklear di Lebanon yang akhirnya didapati hanyalah sebuah tempat pembuangan senjata rosak, maka serangan ke atas Gaza dicetuskan semula.

Apa yang berlaku ke atas Gaza sekarang merupakan serangan yang berterusan dalam usaha mereka menguasai Palestin. Israel bebas melakukannya pada bila-bila perlu jika dirasakan kepentingannya terjejas.

Israel yang tidak berhati perut itu tidak akan mempedulikan kematian dan kecederaan penduduk Palestin. Mereka hanyalah manusia yang bukan insan lagi.

Ia adalah serangan yang dibiayai oleh wang cukai penduduk AS dan menggunakan senjata buatan AS dan sokongan aktif kerajaan mereka juga.

No comments: