Thursday, January 1, 2009

Langkah mengharamkan perang perlu dilaksanakan

Oleh ABDUL RAZAK IDRIS

TAHUN Masehi 2009 dan tahun Hijrah 1430 di sempadan Palestin dan Israel bukan disambut dengan letusan dan kemeriahan mercun dan bunga api tetapi serangan bom dan roket yang mengorbankan mangsa di pihak Palestin hampir lebih 300 orang.

Sengketa antara kedua-dua pihak bukan sehari dua. Ia sudah masuk ulang tahun ke-62 sejak kali pertama rejim zionis menceroboh salah satu tanah suci umat Islam iaitu Baitulmaqdis pada tahun 1947. Sokongan dari Uncle Sam dan kekuatan ketenteraan menyebabkan rejim zionis tersebut sanggup berbuat sesuka hati.

Peperangan yang dilancarkan atas nama menuntut hak mengikut sejarah asal Bani Israel cuma menjustifikasi sebuah tindakan yang di luar batas kemanusiaan yang sepatutnya tidak wajar wujud lagi di era globalisasi.

Saranan supaya perang diharamkan perlu digerakkan segera agar dunia tidak mencambahkan benih-benih dendam di sanubari waris-waris mangsa yang kehilangan nyawa akibat peluru dan roket tidak berakal dipergunakan menurut nafsu amarah tanpa memikirkan akibat jangka panjang.

Alternatif kepada peperangan perlu ada kerana menjadikan perang sebagai langkah untuk menyelesaikan masalah sebenarnya adalah jalan untuk menambahkan masalah. Jika peperangan dapat menyelesaikan segala sengketa mengapa rakyat yang menjadi mangsa dan bukan pihak tentera itu sendiri.

Dikorbankan

Nyawa tidak berdosa yang dikorbankan bukan melibatkan orang dewasa sahaja malahan kanak-kanak dan wanita. Bangunan pejabat dan kediaman dibom sesuka hati untuk melumpuhkan prasarana Hamas mungkin menyelesaikan masalah sehari dua.

Tetapi, realiti pahitnya sejarah kekejaman rejim akan meninggalkan waris yang menyimpan dendam dan menunggu sahaja masa membalas dendam kesumat. Dan sengketa yang tidak diselesaikan di meja rundingan akan meninggalkan kesan domino sebegini.

Peperangan wajib diharamkan daripada tamadun manusia. Manusia sepatutnya menghormati hak manusia lain, justeru langkah militari atau peperangan patut menjadi langkah terakhir jika proses rundingan dan timbang tara gagal dilakukan.

Mengungkit sejarah yang melibatkan revolusi dan evolusi seakan-akan menghina fakta bahawa kehidupan perlu statik dan jumud. Nasib dunia hari ini seolah-olah terletak kepada individu seperti Ehud Barak dan Barack Obama atau Osama Ben Laden untuk menentukan hala tujunya sedangkan kita sebagai manusia majoriti inginkan kehidupan yang bebas daripada masalah ekonomi, sosio-politik mahupun peperangan.

Peperangan hanya mendatangkan kesedihan dan kemunduran. Lihat sahaja di Rwanda dan Palestin, peperangan di wilayah tersebut umpama barah yang membunuh jiwa keamanan dunia sedikit demi sedikit.

Ada rakyat kita memberi pendapat supaya kita memboikot barangan dari Israel. Soalnya apakah produk dari Israel. Sejauh mana usaha boikot kita akan berjaya.

Apa yang pasti, perang itu sendiri mesti diharamkan daripada tamadun manusia dan jika mana-mana negara hendak berperang perlu mendapat kebenaran semua negara kuasa veto. Kita lihat siapa yang akan memberi kebenaran. Selepas itu baru kita putuskan barang negara mana perlu diboikot?

No comments: