Monday, June 1, 2009

Atasi segera dilema pemberian biasiswa JPA

SEKITAR April dan Mei setiap tahun, isu mengenai biasiswa Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) akan mengambil tempat di ruangan utama dada-dada akhbar. Tumpuan diberikan kepada rintihan pelajar-pelajar cemerlang yang gagal mendapat tempat.

Tidak kurang juga sesetengah pihak yang cuba mempolitikkan perkara itu dengan menjadikannya isu perkauman, diskriminasi atau ketidakadilan dalam pengagihan biasiswa tersebut.

Seperti biasa, selepas Jun segala berita mengenai biasiswa itu akan mula dilupakan. Ia menunggu untuk pusingan yang baru pada tahun yang berikutnya. Rintihan akan kedengaran semula dan kita semua akan dihidangkan dengan isu yang sama.

Jika kita perhalusi masalah-masalah yang membelenggu topik tersebut, ia bukan sekadar kaedah penganugerahan seperti yang didakwa oleh sesetengah pihak, sebagai tidak jelas dan telus.

Namun sebenarnya ialah kerana, pertama, jumlah biasiswa itu sendiri yang tidak mencerminkan kadar pertambahan pelajar cemerlang setiap tahun.

Jika jumlah biasiswa ini lebih besar daripada yang sedia ada, maka tidak timbul isu mengenai kaedah pemilihan. Lumrah manusia, apabila tidak dapat memperolehi sesuatu yang sangat diharapkan, maka mereka akan kecewa. Perasaan itu akan bertukar menjadi marah dan akan timbullah pelbagai spekulasi, teori konspirasi, hipotesis serta antitesis.

Kedua, jika kita mengira nisbah antara jumlah biasiswa dengan pelajar sebaya di seluruh negara iaitu 2,000 kepada hampir 600,000 pelajar, ia bermakna satu biasiswa untuk setiap 300 pelajar.

Secara kasar, ia bermakna seorang pelajar bagi setiap sekolah menengah atau 10 orang bagi setiap kawasan Parlimen. Tetapi malang sekali, hakikatnya penganugerahan biasiswa tidak sekata mengikut pecahan sosio demografi.

Maka akan terdapat sekolah yang 10 pelajarnya pemegang biasiswa manakala di sesetengah kawasan pedalaman yang mempunyai tujuh atau lapan sekolah menengah dengan pelajar berjumlah 2,000 orang tetapi tiada yang mendapat biasiswa.

Mengikut kadar pertukaran wang asing terkini, anggaran untuk membiayai seorang pelajar ke luar negara, termasuk dengan kos sara hidup, ialah RM100,000 setahun. Angka tersebut boleh meningkat sehingga sekali ganda untuk kursus-kursus teknikal dan perubatan.

Ini bermakna, JPA membelanjakan sekurang-kurangnya RM200 juta setahun untuk 2,000 pelajar "elit" ini. Kos membiayai 2,000 pelajar ini selama tiga tahun adalah sama dengan membina sebuah universiti tempatan.

Oleh itu, untuk menggandakan jumlah tempat bagi biasiswa tersebut bukanlah sesuatu perkara yang mudah bagi JPA, lebihlebih lagi dengan keadaan ekonomi mutakhir.

Ada tiga cara bagi kita menghantar lebih ramai pelajar ke luar negara tanpa peningkatan drastik di dalam perbelanjaan. Pertama, jika disemak senarai 100 universiti terbaik di dunia, selain di Amerika Syarikat, Eropah dan Australia, terdapat dua buah di Singapura, empat (Jepun), tiga (Hong Kong), dua (Korea Selatan) dan dua (China).

Kedua, terdapat beberapa universiti ternama dari Eropah dan AS yang telah membuka cawangan di negara rantau Asia Pasifik. Kerajaan boleh menimbangkan untuk menghantar pelajar kita ke universiti-universiti berkenaan.

Ketiga, jika masih lagi ingin meneruskan hasrat menghantar pelajar ke Barat, cara terbaik ialah menghantar mereka selama setahun atau dua tahun dan mewajibkan tahun akhir ditamatkan di tanah air. Kaedah ini memerlukan kerjasama ataupun persefahaman di antara universiti terbabit dengan IPTA tempatan.

Pelajar-pelajar masih dapat menjadi graduan universiti berkenaan tetapi dengan kaedah serampang "tiga mata". Pada masa yang sama ia dapat menyumbang kepada usaha menaikkan taraf IPTA.

Akhir sekali, dengan menyempurnakan pengajian di dalam negara, maka "risiko" pemegang biasiswa ini untuk bekerja di luar negara setelah tamat pengajian dapat dikurangkan.

No comments: