Monday, August 3, 2009

Pembangkang tidak pernah puas selagi gagal burukkan imej negara

KELMARIN Kuala Lumpur sekali lagi kecoh. Dahulu rakyat dihidangkan dengan perhimpunan haram yang berakhir dengan kekacauan membabitkan penyokong Hindraf.

Golongan yang menyertai perhimpunan itu terdiri daripada segelintir kecil kaum India yang kononnya merasakan diri mereka 'dianiaya'.

Bagaimanapun perhimpunan haram yang berlangsung kelmarin menyajikan pelbagai 'wajah' rakyat Malaysia.

Tetapi lumrah bagi setiap demonstrasi yang disertai oleh pelbagai kaum di negara ini, ia lebih diwarnai oleh wajah-wajah acuan Melayu.

Lebih tepat untuk dikatakan perhimpunan haram bagi mendesak kerajaan memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) kelmarin disertai oleh majoriti kaum Melayu - lelaki dan wanita.

Seperti yang sudah-sudah, orang Melayu kelihatan begitu teruja menjadi 'barisan hadapan'. Mereka sanggup berpanas dan bermandikan keringat demi menjayakan program yang dianjurkan oleh pihak lain.

Kumpulan yang menyertai demonstrasi haram itu begitu berbangga menjadi 'pejuang rakyat' walaupun apa yang diperjuangkan itu tidak mempunyai asas.

Apa yang kita nampak ketika ini ialah orang Melayu tidak sudah-sudah menjadi pak turut dan diperbodohkan.

Walaupun ia hanya membabitkan segelintir kecil orang Melayu, kesannya dirasai oleh semua. Ibarat seekor kerbau membawa lumpur, semua yang lain turut terkena palitan lumpur itu. Ia insiden memalukan.

Namun perasaan malu atau kesal pastinya tidak bertapak di hati kumpulan berkenaan. Malah mereka megah dengan tindakan yang memudaratkan banyak pihak itu.

Sekali lagi, kaum Melayu menjadi bahan bicara. Entah bagaimana percaturan yang dibuat, masih ramai yang turun menyertai perhimpunan haram tersebut.

Hari Sabtu yang sepatutnya diisi dengan program bersama keluarga dipersia-siakan begitu sahaja.

Lebih malang, tindakan kumpulan yang keluar ke jalanan itu telah menjejaskan kehidupan pihak lain. Kita boleh membayangkan kekesalan dan rasa sakit hati orang awam yang terjejas akibat onar perhimpunan haram tersebut.

Begitu ramai yang terkandas di jalan raya. Ramai juga yang terpaksa membatalkan rancangan untuk membeli-belah hanya disebabkan kerenah penyokong anti-ISA itu.

Jalan Tunku Abdul Rahman yang biasanya meriah pada setiap Sabtu bertukar menjadi kecoh. Rakyat yang mahu berbelanja awal untuk pakaian raya keluarga terpaksa membatalkan hasrat tersebut.

Malah paling menyedihkan, para peniaga di kawasan itu berputih mata kerana premis terpaksa ditutup.

Persoalannya adakah perkara itu mendapat perhatian penganjur perhimpunan. Jawapannya tentu: Tidak!

Penganjur pastinya dari awal-awal lagi sudah menghitung dan mengetahui kesan buruk daripada demonstrasi tersebut. Ia bukan tidak pernah berlaku.

Setiap kali ada perhimpunan haram, kesan buruk yang sama pasti muncul.

Apa yang berlaku kelmarin adalah ulangan yang sama kepada apa yang pernah berlaku sebelum ini. Yang pasti, mereka tidak pernah mempedulikan masalah orang lain.

Ungkapan paling tepat untuk menggambarkan golongan itu ialah mereka tidak pernah berpuas hati.

Apa sahaja yang dilakukan oleh kerajaan pasti buruk pada pandangan mereka. Tiada apa yang dibuat oleh kerajaan menyenangkan hati. Seolah-olah kerajaan tidak pernah berjasa walaupun sekelumit.

Kutukan terhadap kerajaan sentiasa mewarnai agenda pembangkang. Ia boleh dilihat dengan jelas pada setiap ceramah, dalam akhbar-akhbar suara rasmi mereka malah di laman web serta blog propembangkang.

Itulah mentaliti yang cuba dipersembahkan kepada rakyat. Namun walaupun ada yang terpengaruh, kita percaya pasti lebih ramai yang menentang agenda buruk pembangkang tersebut.

Rakyat yang terjejas akibat tunjuk perasaan semalam pastinya sedar siapa sebenarnya pembangkang. Mereka tidak pernah puas.

No comments: