Thursday, January 1, 2009

Israel ketagih darah Palestin

Oleh MUSTAFA KAMAL BASRI

APAKAH sebenarnya yang dicari oleh Israel? Apakah yang diinginkan oleh rejim zionis Israel? Apakah rejim Zionis itu benar-benar mahu berdamai atau apakah negara Yahudi itu sebenarnya hanya dahagakan darah penduduk Palestin?

Pemimpin rejim zionis berasa seronok sekiranya mereka dapat melihat jasad kanak-kanak Palestin, wanita, orang tua dan mereka yang tidak berdaya terkujur akibat peluru dan senjata canggih mereka.

Serangan terbaru tentera rejim zionis itu ke atas Semenanjung Gaza pada Sabtu lalu membuktikan bahawa Israel sebenarnya tidak berminat untuk berdamai dengan rakyat Palestin, tetapi ketagihkan darah mereka.

Itu sebabnya Israel tidak pernah mengendahkan bantahan dan rayuan masyarakat antarabangsa supaya menghentikan tindakan keganasan terhadap penduduk Palestin.

Pelbagai alasan diberikan oleh pemimpin rejim Israel itu untuk menyokong tindakannya melakukan keganasan terhadap rakyat Palestin.

Kali ini, Israel memberi alasan tindakannya menyerang Genting Gaza ialah bagi membalas serangan roket-roket yang dilancarkan oleh pejuang Hamas ke wilayahnya.

Berdasarkan rekod daripada pihak tentera Israel sendiri, serangan-serangan roket yang dilancarkan oleh pejuang Hamas itu sejak 19 Disember lalu, selepas tamatnya gencatan senjata antara Hamas dan Israel yang dimeterai enam bulan lepas hanyalah lima korban di pihak Israel.

Malahan Amerika Syarikat (AS), sekutu kuat Israel turut menyalahkan Hamas melakukan provokasi dengan melancarkan roket-roket ke wilayah Israel sehingga mendorong Israel melancarkan serangan di Genting Gaza.

Tindakan Hamas melancarkan roket-roket ke arah wilayah Israel adalah berikutan tekanan dan sekatan berterusan yang dikenakan oleh Israel terhadap rakyat Palestin sehingga menjejaskan ekonomi penduduk Palestin di Genting Gaza.

Penduduk Palestin dihalang menerima bantuan ubat-ubatan dan bantuan makanan dari luar. Selain itu, Israel mengenakan sekatan ke atas penduduk Palestin di Genting Gaza untuk bergerak bebas, apabila rejim zionis itu menutup sempadan Gaza.

Penduduk Palestin terus ditindas dengan Israel menempatkan bala tenteranya, termasuk kereta perisai di sempadan Gaza bagi meningkatkan tekanan terhadap penduduk Palestin.

Selain itu, penduduk Israel terus bertindak ganas merampas tanah milik rakyat Palestin dan memusnahkan ladang-ladang mereka, menyebabkan rakyat Palestin hidup dalam ketakutan dan tekanan.

Akibatnya, ramai penduduk Palestin yang bangkit melancarkan bantahan dengan membaling batu, tetapi tindakan mereka dibalas dengan tembakan gas dan peluru hidup, menyebabkan ramai penduduk Palestin yang cedera dan terbunuh akibat keganasan tentera Israel.

Oleh kerana itu, Hamas bertindak menamatkan gencatan senjata dengan Israel yang dimeterai enam bulan lalu dan melancarkan roket-roket ke arah wilayah Israel sebagai membalas provokasi Israel.

Israel tidak akan berasa aman, sehinggalah seluruh rakyat Palestin terbunuh.

Dunia perlu membuka mata, Pertubuhan Persidangan Islam (OIC) dan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) perlu melakukan sesuatu, bukan sekadar mengeluarkan kenyataan!

No comments: